ΒΙΑΝ ΔΕ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΠΑΤΡΙΔΙ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΜΗ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙΝ ΟΤΑΝ ΑΝΕΥ ΦΥΓΗΣ ΚΑΙ ΣΦΑΓΗΣ ΑΝΔΡΩΝ ΜΗ ΔYΝΑΤΟΝ Ή ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ
ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΗΝ ΗΣYΧΙΑΝ ΔΕ ΑΓΟΝΤΑ ΕΥΧΕΣΘΑΙ ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΑΥΤΩ ΤΕ ΚΑΙ ΤΗ ΠΟΛΕΙ

Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου 2011

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ (5/5)



Μέρος Πέμπτο: Η Πελοπόννησος στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη



Ως τώρα, στα μέρη που προηγήθηκαν προσεγγίσαμε βασικές στρατηγικές επιλογές για μια βαθειά τομή και τις ελάχιστες προϋποθέσεις για την ανασύνθεση της τουριστικής προσφοράς στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Θεωρήσαμε τον «Καλλικράτη» ως μια ευκαιρία για αυτό. Πέρα όμως από τις καθ’ όλα νομιμοποιημένες και προαπαιτούμενες διεκδικητικές και παρεμβατικές πολιτικές και δράσεις της αιρετής Περιφερειακής Αρχής, μιλήσαμε για τις πρωτοβουλίες υψηλής και μακράς στόχευσης που οφείλει αυτή να αναλάβει, οι οποίες θα πρέπει το συντομότερο να τεθούν υπό τη διαχείριση μιας χωριστής Αναπτυξιακής Τουριστικής Εταιρίας. Αυτή μπορεί να συσταθεί σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου και η οποία θα λειτουργεί ως Οργανισμός Διαχείρισης του Τουριστικού Προορισμού της Πελοποννήσου, και θα συνδέεται με φορείς του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και την πανεπιστήμια ή την επαγγελματική εκπαίδευση. Η εταιρία θα διαχειρίζεται την τουριστική Προσφορά και Ζήτηση, ενώ κάτω από την οργανωτική δομή αυτής της εταιρίας θα πρέπει να υπάρξει μια αυτόνομη διεύθυνση διαδικτυακού Marketing. Η διαχείριση του τουριστικού branding της Πελοποννήσου, όπως και η διαχείριση δικτύων επιρροής, θα πρέπει να γίνεται σε συντονισμό της Περιφέρειας με τον ΕΟΤ και το Αρμόδιο Υπουργείο, στα πλαίσια μιας γενικότερης Εθνικής πολιτικής. (Σημειώνουμε εδώ πως, ένα από τα πρώτα θέματα που πρέπει να λυθεί είναι η ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της Πελοποννήσου με τους επτά νομούς.)


Η στρατηγική για την τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου, ως βασικής συνιστώσας για μια ολοκληρωμένη περιφερειακή ανάπτυξη, δεν θέτει μονοδιάστατα την αποτελεσματική προώθηση και προβολή, την αξιοποίηση των νέων τάσεων του τουριστικού Marketing, ή το άνοιγμα νέων αγορών. Η επιτυχία αυτών των ενεργειών θα εξαρτηθεί από το ίδιο το προϊόν και την αυθεντικότητά του. Μάλλον μπορούμε να πουλήσουμε καλύτερα το προϊόν μας, αλλά είναι το ίδιο το προϊόν που θα κρίνει το τελικό αποτέλεσμα. Εξάλλου για να στηριχθεί η νέα στρατηγική, απαιτούνται νέα δομές και αντίληψη για το τουριστικό Marketing. Άμεσα ωστόσο, θα πρέπει να ξεκινήσουν ενέργειες όπως:


ü Να μελετηθεί και να προετοιμαστεί η τουριστική διαχείριση του Ονόματος της Περιφέρειας, και των με διεθνή διαγωνισμό (σε εναρμόνιση με το εθνικό branding) για το λογότυπο της (ή και άλλων, όπως πχ η Αρκαδία, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν).

ü Να προετοιμαστεί ένα ειδικευμένο Portal στο διαδίκτυο, αποκλειστικά για την προώθηση του Τουριστικού προϊόντος της Πελοποννήσου με προέκταση στα social media.

ü Να δημιουργηθεί θεσμός «πολιτιστικών πρέσβεων της Πελοποννήσου» με Ελληνικές και Ξένες προσωπικότητες, οι οποίοι θα συμβάλουν σε ένα μεγάλο πρόγραμμα προώθησης της ως προορισμού.

ü Να τεθεί σε εφαρμογή διαρκές πρόγραμμα περιοδικών προσκλήσεων και ξενάγησης σε μια καλά σχεδιασμένη και αποκαλυπτική περιήγηση, διπλωματών, δημοσιογράφων, τουριστικών πρακτόρων κλπ

ü Να μελετηθεί το περιεχόμενο, ο προϋπολογισμός, τα επιλεγόμενα μέσα για διαφημιστική καμπάνια και προωθητικές ενέργειες, με στόχους παλιές και νέες αγορές .

Στην πλευρά της διαχείρισης της τουριστικής προσφοράς, η Περιφέρεια, θα πρέπει να σχεδιάσει και να προωθήσει προγράμματα, με τα οποία θα μπορέσει να φέρει σε πέρας δράσεις όπως:


ü Να συνδέσει χώρους ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος με έντονες τουριστικές εμπειρίας, με τη θεσμοθέτηση ενός Πελοποννησιακού Πολιτιστικού Φεστιβάλ, με ετήσιο προγραμματισμό δράσεων και γεγονότων πανελλήνιου και διεθνούς βεληνεκούς. (Αυτό θα ξεπερνά τις τοπικές παραδοσιακές εκδηλώσεις και ως τόποι μπορούν να επιλεγούν και να αξιοποιούνται -σε συνδυασμούς δικτύων- αρχαίοι ναοί, θέατρα, βυζαντινά μνημεία, ενετικά κάστρα, πόλεις, δρόμοι του κρασιού, περιοχές φυσικού κάλλους, ενώ τα θέματα μπορούν να εκτείνονται σε όλες τις μορφές τέχνης.)

ü Να συμβάλει στην δημιουργία φάσματος συνεργιών σε άλλους τομείς, με παρεμβάσεις όπως η δημιουργία του Πελοποννησιακού Γαστρονομικού Καταλόγου. (Ενός καταλόγου καταγραφής και δυναμικού εμπλουτισμού, που θα στηρίζεται στην τοπική παραγωγή, θα προτείνεται από εστιατόρια -στα οποία θα δίνεται και σχετικό σήμα- θα βρίσκεται στο διαδίκτυο και θα εντάσσεται στη διεθνή ανάδειξη της Μεσογειακής Διατροφής ως ιδιαίτερης αξίας για τον άνθρωπο.)

ü Να αξιοποιήσει την εξέχουσα θέση που κατέχει η Πελοπόννησος στην Ελληνική Μυθολογία, με την δημιουργία Δικτύου Μυθολογικών Πάρκων, (σχεδιασμένων με σύγχρονη αντίληψη, που συνδυάζουν πληροφόρηση, μάθηση και ψυχαγωγία, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και τη βοήθεια των εικαστικών τεχνών, απευθυνόμενα σε όλες τις ηλικίες,).

ü Να εντάξει δυναμικά στον τουριστικό χάρτη τη νεότερη ιστορία, με τη δημιουργία Δικτύου Μουσείων του Αγώνα της Παλιγγενεσίας και της γέννησης του Ελληνικού Κράτους, (με σύγχρονη μουσειολογική αντίληψη, χρήση τεχνολογιών, αναπαραστάσεις γεγονότων και επιστημονική τεκμηρίωση, ώστε να αναδεικνύεται ως ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της Ευρωπαϊκής ιστορίας του 19ου αιώνα ).

ü Να ενισχύσει το μίγμα του προϊόντος, θέτοντας υπό την αιγίδα της τη θεσμοθετημένη φιλοξενία μεγάλων ετήσιων θεματικών συνεδρίων διεθνούς βεληνεκούς (σε συνεργασία με τα πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και Πατρών, Ιδρυμάτων και μη κυβερνητικών οργανώσεων).

ü Να αποτρέψει φαινόμενα «χάσματος προσδοκιών», με τη δημιουργία Σήματος Ποιότητας Τουριστικών Υπηρεσιών, με διαφανή κριτήρια, με διαδικασία πιστοποίησης, κατηγοριοποίηση και μηχανισμό ελέγχου, (παράλληλου, αλλά με διαφορετικές κατηγορίες και διαφορετικά κριτήρια από αυτά ου ΕΟΤ, ανάμεσα στα οποία θα πρέπει να βρίσκονται και η καινοτομία, η δικτύωση, η διαφοροποίηση, το μέγεθος, και όλα τα επιμέρους στοιχεία που εμπλουτίζουν το τουριστικό προϊόν)

ü Να δημιουργήσει άμυλα ανάμεσα στους επιχειρηματίες και επαγγελματίες του κλάδου, προσφέροντας ηθική στήριξη και κοινωνική αναγνώριση, με τη θέσπιση βραβείων (με κριτήρια που αφορούν την ποιότητα και τη συμβολή στον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος).


Τέτοιες ενέργειες και πρωτοβουλίες, (και αρκετές ακόμη, αναπτυσσόμενες σε ένα μεσοπρόθεσμο ορίζοντα) θα δημιουργήσουν ένα νέο κλίμα, εντός του οποίου θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστές και καταλύτες, που θα οδηγήσουν σε μια μεγάλη ανανέωση του τουριστικού προϊόντος, θα συμβάλλουν στην άμβλυνση της εποχικότητας της τουριστικής ζήτησης και θα δημιουργήσουν τα ερείσματα μιας εκτεταμένης προβολής της Πελοποννήσου ως προορισμού.


Η Πελοπόννησος, χάρη στη γεωγραφική της θέση και το ανάγλυφό της, τις εναλλαγές και το λυρισμό των τοπίων της, το κλίμα της, τα αποτυπώματα της μακραίωνης ιστορίας και του πολιτισμού της, τα αγροτικά προϊόντα της, μπορεί, χωρίς καμία υπερβολή, να διεκδικήσει και καταλάβει στον τουριστικό χάρτη την θέση του ultimate destination, του απόλυτου-τελικού τουριστικού προορισμού. Μπορούμε να το πετύχουμε στα πλαίσια μιας αξιοβίωτης και ολοκληρωμένης περιφερειακής ανάπτυξης. Αυτό και τίποτα λιγότερο, πρέπει να είναι το όραμα και ο στόχος της νέα, αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: