ΒΙΑΝ ΔΕ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΠΑΤΡΙΔΙ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΜΗ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙΝ ΟΤΑΝ ΑΝΕΥ ΦΥΓΗΣ ΚΑΙ ΣΦΑΓΗΣ ΑΝΔΡΩΝ ΜΗ ΔYΝΑΤΟΝ Ή ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ
ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΗΝ ΗΣYΧΙΑΝ ΔΕ ΑΓΟΝΤΑ ΕΥΧΕΣΘΑΙ ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΑΥΤΩ ΤΕ ΚΑΙ ΤΗ ΠΟΛΕΙ

Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2010

ARCADIA IN SITU

Έκθεση Ζωγραφικής και Γλυπτικής - Μίλτος Παντελιάς και Ειρήνη Γκόνου Αρκαδικό Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας 20/12/09-15/04/10
Την Αρκαδία υπάρχουν τρόποι πολλοί να την γνωρίσεις. Σε μιας βελανιδιάς τη σκιά, σ’ ενός κοπαδιού το στάλισμα, σ’ ενός θεού το κλάμα. Μα πιο πολύ, πιο καθαρά, πιο γνήσια, πιο λατρευτικά, την Αρκαδία θα την βρεις στου αιώνιου θηλυκού τη σαγήνη, στης γης μητέρας τον κόρφο, στης γόνιμης μήτρας το θείο μυστήριο, στης άμωμης νύμφης το θρόισμα, στης όμορφης κόρης το ηδονικό αγκάλιασμα, στου έρωτα το πλάνταγμα.
Ένα ποτάμι θηλυκό, των Ελλήνων τον θεό – πατέρα κανάκεψε, σ’ αυτή τη γη, που τ’ όνομά της, παρμένο από τ’ αστέρι του βοριά, έγινε μήνυμα μέσα στις σκέψεις των αιώνων πως:
του ανθρώπου το τέλος και η αρχή είναι απ’ την ψυχή του ορισμένα, στης φύσης την ανεπιτήδευτη ομορφιά του έρωτα τις χάρες ν’ ανταμώσει, και με αυτές να βρει την αρετή, του θείου το φανέρωμα να νοιώσει.
Στις μέρες μας, που όλα αυτά ακούγονται σα να ‘ρχονται από πολύ μακριά και να μην έχουν θέση στην καθημερινότητά μας, ευτυχώς υπάρχουν δημιουργοί και απόστολοι του έρωτα του Αρκαδικού, του Πάνα και της Διοτίμας, που με την τέχνη τους μας ψιθυρίζουν, πως δεν είναι η «έρημη χώρα» του σύγχρονου πολιτισμού, ο τόπος που οφείλουμε να καταναλώσουμε τη ζωή μας. Αυτό φαίνεται πως μας μηνύουν οι «ανακαλύψεις» μίας εικαστική περιήγηση στους μύθους της Αρκαδίας, στα βήματα του Παυσανία, δύο εικαστικών καλλιτεχνών που μετουσιώνουν την κοινή τους πορεία στη ζωή, σε μια διαλεκτική δημιουργική συνεύρεση.

Με διαφορετικά υλικά, με διαφορετικές δεξιότητες και τεχνικές, έργα ζωγραφικά του Μίλτου Παντελιά, έρχονται να συναντηθούν με τα γλυπτά της Ειρήνης Γκόνου. Η εικαστική τους έκφραση, γεμάτη δύναμη ερωτική, μας δίνει έργα που διεγείρουν το πνεύμα μας και μας ανοίγουν τον ορίζοντα του κάλλους. Το μυστικό και των δυο, μια ιδιότυπή λιτότητα των υλικών, που δεν στερεί την πλούσια, λεπτοδουλεμένη παρουσίαση ρεαλιστικών μορφών ενώ αυτές αποσπασμένες από το περιβάλλον τους ή κι από το ίδιο το σύνολο τους, τοποθετούνται σε αφαιρετικά ή συμβολικά φόντα ή βάσεις.

Οι γυναικείες μορφές από τους μύθους της Αρκαδίας, θεές και νύμφες Δρυάδες, πρόσωπα εκφραστικά και αισθησιακή θηλυκή ομορφιά, συνθέτουν το εικαστικό γεγονός που στις αίθουσες του Αρκαδικού Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας παρουσιάζεται υπό τον τίτλο Arcadia in situ. Ανάμεσα στα έργα μια ολόσωμη φιγούρα, της Μαντίνειας Διοτίμας, που σα να θέλει να δείξει πως ο φιλοσοφικός ερωτικός της λόγος έχει απολησμονηθεί, παραπέμπει σε ακρωτηριασμένο εύρημα αρχαίου αγάλματος, που ζητά από του νου μας τη δύναμη, να αναπλάσει την ιδέα του κάλλους του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: